CiceroJacket met voering!



Dat ik een grote fan ben van de patroontjes van Sofilantjes is ondertussen geen geheim!
Deze week bracht ze weer een topper uit! De
Cicero-jacket!
Al onmiddellijk een van mijn favorietjes !


It is not a secret that, I am a huge fan of Sofilantjes Patterns.
And again a she scored a big hit with the CICERO-Jacket It is one of my favorites!




Super blij dat ik mocht mee testen!
Ik mocht versie B testen!
De simpele versie met kap en lange mouwen!
Persoonlijk ook de leukste versie!
Ik hou het graag simpel!



 


 



I made option B, the simpel version with the hood option and long sleeves!
Also my favorite version!
I love to keep it simple!

Ik ben echt zot van het patroontje!
Ik denk dat Anne het speciaal voor mijn kindjes getekend heeft, want het staat hun geweldig.



I really love this one!
I think Anne has made this pattern especially for my kids, they look great in it.







Het enige waar ik mij al snel aan stoorde was de afwerking van de rits aan de binnenkant!
Maar voor alles is een oplossing!
De vest werd gevoerd!




The only thing that bothered me was the zipper that is shown on the inside.
of the jacket I didn't like the way it looked.
But every problem has a solution! I lined the jacket!





Er zijn verschillende manieren om dit te doen!
Mijn manier deel ik hier even met jullie!


There are many ways to line a jacket!
Let me show you how i did mine!

Versie met kap:
Version with hood:

 Tot en met stap 18 blijft alles hetzelfde.
Het enige verschil is dat je alles dubbel neemt. (Voorpanden, achterpanden en eventueel mouwen)

Untill step 18 in the instructions there are no changes. Except that you have to double the amount of pieces to cut for your front, back and sleeves (if you want to line the sleeves too)

Je begint dus met het maken van 2vesten. Een buiten kan en een binnenkant.
Deze leg je ook zo ineen met de slechte kanten op elkaar
.

First you need to sew 2 jackets. One for the main and one for the lining. After finishing your 2 jackets, place your jackets wrong sides together.








De mouwen zet je er nu in zoals in het patroon beschreven staat bij stap 36.
The sleeves are the same as written in step 36 of the instructions.


De boord beneden plaats je eerst enkel op de buitenkant van de vest!
Je neemt de boord ook niet dubbel maar helemaal opengevouwen.
Goede kanten van de stof op elkaar.



Only sew the waistband to one jacket (main or lining).
Right sides together.
Do not fold waistband in half lenghtwise.








De andere lange zijde van de boord plaats je nu op de voeringstof. Ook goede kanten op elkaar!
Op dit moment heb je een soort tunneltje!

The other side of the waistband you sew to the lining of the jacket. Also right sides together. You have now created a tunnel.





Nu kunnen we de rits erin zetten. Dit kan je in 2 stappen doen of in 2 keer!
Bepaal het einde van je boord. Dit deed ik door het mooi glad te strijken. Zo kan je je richten op de strijkvouw. De rits kan je nu op exact dezelfde manier erin zetten als op stap 19 uitgelegd wordt.

It is time to sew the zipper. You can use the iron-fold by preparing the waistband as a starting point.Sew the zipper as written in step 19 of the instructions. (only to the outside of the jacket)






Om de voering nu mee te nemen, keren we het deel van de voering over de rits. Ook hier kan je je weer richten op de strijkvouw van de boord!
Resultaat : de rits zit nu tussen de 2 stofjes. Goede zijde van de stoffen op elkaar!
Tip: Stik op het stiksel van de buitenjas.

Fold you lining on top of the zipper tape right sides together. The zipper is now sandwitched between the main and the lining of the jacket. Both right sides out. out. TIP: Follow the stitches of the main jacket and stitch on top of them.


Dit doe je ook voor de andere zijde.
Repeat for the other side.









De kap wordt hier op op dezelfde manier geplaatst zoals beschreven in stap 22
Folow the steps for sewing the Hood as written in the instructions.






De versie met kraag:
Version with colar:


Tot aan het inzetten van de rits blijft het hier hetzelfde als hierboven uitgelegd.
The steps for the collar version are the same as above untill adding the zipper to the jacket.


Voor we de rits erin zetten maken we de kraag ook al vast.
De kraag op dezelfde manier zoals in stap 30.
Before sewing the zipper we sew the collar/ Sew the collar folling step 30 of the instructions.











De rits plaatsen we nu net zoals beschreven in stap 31
Sew the zipper as written in step 31 of the instructions.




 Dit zowel voor de linker als rechter zijde.
Maar enkel aan de buiten stof!

Only sew the zipper to the main jacket piece.




Om de voering nu mee te nemen, keren we het deel van de voering over de rits. Ook hier kan je je weer richten op de strijkvouw van de boord!
Resultaat : de rits zit nu tussen de 2 stofjes. Goede zijde van de stoffen op elkaar!
Tip: Stik op het stiksel van de buitenjas.



 Stop 1.5cm voor het einde.

Fold you lining on top of the zipper tape right sides together. The zipper is now sandwitched between the main and the lining of the jacket. Both right sides out. out. TIP: Follow the stitches of the main jacket and stitch on top of them. Stop sewing at 1.5cm before you reach the top.










We maken nu de lange zijde van de kraag volledig vast aan ons voeringstof.
Resultaat: Een soort worstje.
The long side of the collar will now be stitched on top of the lining. Right sides together. You have now created a saugage.






Je kan nu keren aan de zijkanten van de kraag. Die nog open zijn!
Turn right sides out by using the open ends of the collar.


Nu werk je de vest af met een topstitch naast de rits.
Zo dicht je het keergat!
En tataa de trui is klaar!
Finish the jacket by using a topstitching the inide of the collar to the zipper. That way you will close the open ends.
And tataa your jacket is ready.




Geniet nog maar even mee..... 

 Enjoy...
 

PS: volgend projectje: de omkeerbare CICERO. Wie blijft meevolgen?
PS: Next project. The reversible CICERO. Who is staying in touch?


















stofjes:     lillestoff cicero
               liandlo hertjes
fabrics:   froy and dind melons
              froy and dind haxagon
              cloud9 - a bug's life


4 opmerkingen:

  1. Oh, geweldig!! Bedankt om de uitleg te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind al jouw versies even mooi! Knap werk! En dat werk doet het kriebelen om het patroontje te kopen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik heb alleen 1 vraag. Ik heb voor de onderkant boord wat niet dubbel is. Hoe doe ik dat met de rits aanzetten? En boord vastzetten aan voorkant en voering tegelijk denk ik? Bedankt alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank voor deze uitleg! Ik ga dit proberen! Het klopt toch dat de mouwen van deze versie niet dubbel zijn?

    Ik hoop ook dat ik de kap snap. De enkele versie snap ik wel maar bij deze gevoerde versie moet de voering van de capuchon aan de voering van het vest neem ik aan? Dat is toch iets anders dan bij stap 22.

    Ik ga het gewoon proberen!

    BeantwoordenVerwijderen

Mogelijk gemaakt door Blogger.